Brev från vår nya rektor Cattis

Hej alla föräldrar!

Nu är det äntligen blivit den 5 november och jag är på plats på Sandbergska skolan – den här dagen har jag verkligen sett fram emot!

De flesta av er hade jag nöjet att se som hastigast på föräldramötet i september. Kort om mig – de senaste sex åren har jag arbetat på en gymnasieskola i Järfälla, inledningsvis under ca 2 år som lärare och därefter som biträdande rektor. Parallellt med arbetet som skolledare har jag gått den nya tre-åriga rektorsutbildningen och tog examen nu i augusti. Mycket lärorik, inspirerande och användbar utbildning! De senaste tjugo åren har jag bott i Sollentuna och bor nu närmare bestämt i Rotebro tillsammans med min man Mattias och min son Max. Han är 17 år och jag har även två döttrar och en bonusdotter – 23, 24 och 25 år unga. Cykling är ett stort intresse och några roliga (och svettiga!) lopp har det blivit – Vätternrundan och Cykelvasan. När det blir en lucka i tiden läser jag gärna. Jag är barnsligt förtjust i deckare, både i bokform och se på film.

Nu har jag massvis med spännande saker att sätta mig in i på Sandbergska skolan och en av de viktigaste sakerna är att lära känna eleverna. Måndagen ägnade jag till stor del att gå runt och hälsa på i alla klasser. Det är verkligen roligt att möta dem! Framgent kommer jag att vara med i klassrummen för att sätta mig in i både deras och lärarnas arbete.

Under veckan har eleverna också fått välja representanter till matråd och elevråd och inom kort kommer jag att kalla representanterna till möten. Från och med i måndags (5 nov) äter alla elever i vår egen matsal på plan två. Vi gör detta på prov fram till jul och då utvärderar vi hur det har fungerat. Jag uppfattar att det har fungerat mycket bra under dessa få dagar och de elever jag pratat med har varit positiva.

Skönt att våra långväga resenärer är tillbaka och att allt har gått bra för dem. Det har varit mycket spännande att läsa elevernas blogg och se alla fina bilder från resan. Och det ska bli roligt att lyssna till deras berättelser den 17 december då vi har ”Kinadag” på skolan.

Jag vill också lyfta fram hur fantastiska alla som arbetar här är! Otroligt engagerade i elevernas väl och ve och mycket måna om att skolan ska vara en trygg och inspirerande miljö där lärande, kunskap och höga förväntningar genomsyrar arbetet! Det är verkligen en fröjd!

Kom gärna förbi mitt arbetsrum när ni har möjlighet!

Vi ses!

Varma hälsningar Cattis

Catharina Hjelmgren

Rektor

Sandbergska skolan

Kommentera

